Friday, August 26, 2011

Kenapa Harga Emas Melonjak Julai – Ogos 2011?



Kenapa Harga Emas Melonjak Julai – Ogos 2011?

EMASDicari sejak awal sejarah yang direkodkan, emas kekal sebagai logam yang sangat penting, mencapai rekod tertinggi baru-baru ini,Dalam sejarah manusia, hanya 161,000 tan emas telah dilombong - lebih daripada separuh itu diekstrak dalam hanya .50 tahun yang lalu.

Faktor sebenarnya kenaikan harga emas baru-baru ini ialah kebimbangan negara-negara dunia dengan krisis hutang Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah. Data IMF menunjukkan bank-bank pusat seperti Thailand, Rusia dan Kazakhstan dan Korea Selatan menambah rizab emas dalam pegangan mereka dalam masa 2 bulan yang lepas. Korea Selatan sebagai contohnya, buat pertama kali membeli emas dalam masa 10 tahun ni. Korea Selatan borong 25 ton emas dalam bulan Jun dan Julai 2011. Kalau negara-negara lain dah mula menunjukkan ‘desperate’ membeli emas untuk lindungi ekonomi dan masa depan mereka, maksudnya kita pun kena buat sesuatu dengan ‘ekonomi’ kita.







Seorang pelawat menyentuh bata emas pejal terbesar di dunia seberat 220kg(bernilai lebih AS $ 7.8 juta ), di Jinguashi Gold Museum diRuifang, Taipei, pada 2 Disember, 2009. )




No comments:

Post a Comment